My Merch Sweden

Ett kassasystem för modebranschen

Vad är det som avgör om ett företag inom mode blir framgångsrikt eller inte? Till stor del handlar det om att ligga rätt i tiden. Det handlar dock inte enbart om att erbjuda kläder som följer modet. Minst lika viktigt är att själva butiksupplevelsen ligger rätt i tiden. Det handlar, idag, inte bara om upplevelsen i de fysiska butikerna. Upplevelsen i onlinebutiken är också viktig.

Vilka butiker är det som överlever, i dessa tider? Om butiken inte är väl förankrad i lokalsamhället är det i princip ett krav att sälja på nätet. En e-handel kan också drivas på deltid, som en hobby eller sidoverksamhet. Det är också fullt möjligt att leva på att sälja på nätet, något som blir svårare och svårare för den som driver en fysisk butik, nästan med undantag endast för matbutiker. Man kan tycka vad man vill om detta, men sådan är samhällsutvecklingen.

Lager 157

Allra tydligast märks kanske denna utveckling inom modebranschen, där flera aktörer går omkull eller ansöker om rekonstruktion. Den gemensamma nämnaren är ofta att dessa butiker inte anpassat sig till dagens konsumentbeteende. Kunderna vill kunna handla på nätet. 

Lager 157 använder Retail Management Hero

Att integrera flera fysiska butiker med en webbshop är inte helt enkelt, men det finns många saker som underlättar integreringen av det digitala och det fysiska. Kassasystemet Retail Management Hero är ett exempel på ett kassasystem som integrerar båda delarna. 
Retail Management Hero används bl.a. av kedjan Lager 157. Grundaren säger till Breakit att de skyndar långsamt, men de började satsa på sin näthandel redan 2018. Den första butiken öppnades dock 20 år tidigare, i västgötska Gällstad, och sålde då kläder av många olika märken. Idag säljer kedjan bara kläder av egna märken, vilket enligt grundaren är ett måste för att inte hamna i en omöjlig konkurrenssituation.